GroenLinks begint actie kinderopvang

DEN HAAG - GroenLinks is een handtekeningenactie begonnen om kinderopvang betaalbaar te houden. Dit hebben fractieleider Femke Halsema en Tweede Kamerlid Ineke van Gent maandag laten weten. "Er moet niet worden gesaneerd, maar geïnvesteerd in goede en toegankelijke opvang'', alus de Kamerleden. Tegenstanders van de bezuiniging kunnen hun handtekening zetten via www.groenlinks.nl

Lees meer...
 
Ouders gaan fors extra betalen voor opvang

Amsterdam - Ouders gaan in 2009 gemiddeld 1.400 euro netto meer betalen voor kinderopvang. Voor de hogere inkomens zullen de kosten verdubbelen. Vooral voor ouders met meer dan een kind op de opvang zullen de kosten kunnen oplopen tot ‘enkele duizenden euro’s’ per jaar. Dit blijkt uit berekeningen die brancheorganisatie MOgroep Kinderopvang heeft laten maken door Buitenhek Management & Consult.

Lees meer...
 
Moedersterfte aan de orde stellen

Het aantal vrouwen dat overlijdt tijdens de zwangerschap, bevalling of in het kraambed verschilt extreem tussen landen met hoge en lage inkomens. Prof. dr. Jos van Roosmalen - benoemd tot bijzonder hoogleraar 'Internationale en nationale aspecten van Safe Motherhood' aan het VU medisch centrum - ziet het als de plicht van de sterk bevoordeelde landen deze moedersterfte aan de orde te stellen en spant zich in om de situatie te verbeteren.

Lees meer...
 
Richtlijn moet zelfmoord jonge moeder voorkomen

Zwangere vrouwen en jonge moeders met psychiatrische stoornissen moeten beter worden behandeld om te voorkomen dat ze zelfmoord plegen. Naar schatting hebben de afgelopen tien jaar ongeveer tachtig zwangere vrouwen of jonge moeders zelfmoord gepleegd wegens psychiatrische stoornissen. Een speciale richtlijn moet ervoor zorgen dat artsen, gynaecologen en verloskundigen hier meer oog hebben. Dit melden vijf artsen deze week in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. 

Lees meer...
 
Niet ontbeten? Meer kans op dochter

LONDEN - Zwangere vrouwen die weinig eten of die het ontbijt overslaan rondom de periode van conceptie hebben meer kans op een meisje. Dat schrijven Britse wetenschappers woensdag in het tijdschrift Proceedings of the Royal Society: B Biological Sciences. Nieuw onderzoek van de universiteiten van Exeter en Oxford biedt het eerste bewijs dat het geslacht van een baby samenhangt met wat de moeder eet. "Dit onderzoek helpt misschien verklaren waarom veel vrouwen in ontwikkelde landen minder jongetjes krijgen", zei onderzoekster Fiona Mathews. 

 

Lees meer...
 
'Bananen eten vergroot de kans op een jongen'

Het dieet van vrouwen voor de bevruchting is van invloed op het geslacht van het kind. Nieuw Brits onderzoek heeft daarvoor aanwijzingen geleverd. Zo zouden vrouwen met een flinke eetlust, die veel kaliumrijk voedsel binnenkrijgen, meer kans hebben op een jongen. De 'tegeltjeswijsheid' dat het eten van bananen de kans op een jongen vergroot, zou dus wel eens een kern van waarheid kunnen bevatten.

Lees meer...
 
TNO pleit voor richtlijn borstvoeding

Meer dan de helft van de vrouwen die borstvoeding hebben gegeven, had dit langer willen doen. Dit is de uitkomst van een onderzoek van TNO samen met de Verloskunde Academie in Amsterdam. Tweederde van de vrouwen is teleurgesteld over hoelang zij borstvoeding gegeven hebben. Eén op de vijf vrouwen zelfs zeer teleurgesteld.

Lees meer...
 
Zwangerschapsuitkering ondernemers per 1 mei

Minister Piet Hein Donner van Sociale Zaken gaat zijn uiterste best doen om te zorgen dat een regeling die vrouwelijke ondernemers recht geeft op een zwangerschapsuitkering van zestien weken al op 1 mei van kracht wordt. Donner heeft dat woensdagavond in de Tweede Kamer toegezegd. Hij wilde de regeling eerst per 1 juli laten ingaan, maar een flink deel van de Kamer drong aan op terugwerkende kracht tot 1 januari.

Lees meer...
 
<< Begin < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>