|
'Bananen eten vergroot de kans op een jongen' |
|
Het dieet van vrouwen voor de bevruchting is van invloed op het geslacht van het kind. Nieuw Brits onderzoek heeft daarvoor aanwijzingen geleverd. Zo zouden vrouwen met een flinke eetlust, die veel kaliumrijk voedsel binnenkrijgen, meer kans hebben op een jongen. De 'tegeltjeswijsheid' dat het eten van bananen de kans op een jongen vergroot, zou dus wel eens een kern van waarheid kunnen bevatten.
De universtiteit van Exeter legde zevenhonderd Britse vrouwen die voor het eerst zwanger waren en het geslacht van hun kind niet kenden een vragenlijst voor over hun eetpatroon voor de bevruchting.
Van de vrouwen met de hoogste calorie-inname, maar nog binnen de gezondheidsnorm, kreeg 56 procent een jongen. Van de vrouwen die het minst aten, kreeg 45 procent een jongen. Vrouwen die dagelijks minstens een portie graanontbijt aten, hadden zelfs 87 procent meer kans om een jongen te krijgen dan vrouwen die minder dan een portie per week aten.
De Amerikaanse vruchtbaarheidsdeskundige Tarun Jain zegt dat het onderzoek geen bewijs levert, maar noemt het een innovatieve benadering om te bedenken dat hoewel de spermacel het geslacht bepaalt, het dieet van de vrouw van invloed kan zijn op de ontvankelijkheid van haar lichaam voor bepaalde spermacellen.
(c) Novum 23 april 2008 |