|
Het drinken van een kleine hoeveelheid alcohol tijdens de zwangerschap vergroot niet de kans op gedragsproblemen bij het kind. Dit suggereren onderzoekers van University College London. Volgens de onderzoekers levert het drinken van twee alcoholische glazen per week geen enkel probleem op voor het ongeboren kind. Voor het onderzoek ondervroegen ze moeders van baby's van 9 maanden over hun drinkgedrag tijdens de zwangerschap.
63 procent van de vrouwen had de hele zwangerschap geen drup alcohol gedronken. Bijna 30 procent van de zwangere vrouwen dronk af en toe een glas, maximaal 2 per week. Ruim 6 procent dronk 3 tot 6 glazen per week en 2 procent dronk meer dan 7 glazen per week.
Toen de kinderen 3 jaar waren, zijn de wetenschappers terug gegaan naar de gezinnen om te onderzoeken hoe het zat met het gedrag en de vaardigheden van de kinderen.
De jongetjes van de moeders die af en toe een glaasje dronken, bleken 40 procent minder kans te hebben om gedragsproblemen te ontwikkelen. En 30 procent minder kans om hyperactief te zijn, dan de jongens van wie de moeder helemaal geen alcohol had gedronken. Ook scoorden de jongens beter op tests over woordenschat, kleuren, vormen, cijfers en letters.
Meer ontspannen Toch twijfelen de onderzoekers aan de gunstige effecten van alcohol tijdens de zwangerschap. Ze gaan er eerder van uit dat vrouwen die af en toe een glas alcohol drinken meer ontspannen zijn. En dat zou een gunstige invloed hebben op hun kinderen.
Ook blijkt dat de vrouwen die af en toe nog iets drinken tijdens de zwangerschap meestal hogeropgeleide vrouwen zijn met een hoger inkomen dan vrouwen die helemaal niks hadden gedronken. Deze betere sociale achtergrond zou ook een rol kunnen spelen.
(c) gezondheidsnet.nl 31 oktober 2008
|